Daily News/

Boot the NEXT/

Hack the NEXT/

Run the NEXT/

Build the NEXT/

« Volver a News

Diversitat a l’aula i innovació educativa amb Design Thinking

img_3184_2
4 d'October de 2017

Por Berta Lázaro & Ainhoa Zamora (TEAMLABS/ ).

La realitat a les aules és summament diversa. Sabem bé que no és igual treballar amb 12, 15 o 25 alumnes/as. No és el mateix tenir perfils d’alumnat de la mateixa procedència, que gestionar diferents nacionalitats i la seva corresponent diversitat cultural. Tampoc és el mateix portar 30 anys en la docència, que estar recentment aterrat/da en aquesta tasca tan complexa que és educar als ciutadans del present i el futur. No és la mateixa motivació la que tens quan comences alguna cosa, que quan portes anys fent el mateix de la mateixa manera.

Durant 20 hores, aquest estiu vam tenir l’oportunitat de liderar una formació a 12 professors i professores de la Xarxa de Col·legis de Jesuïtes en el marc de la seva escola formativa d’estiu. El curs que plantegem proposava precisament als educadors les eines del DesignThinking per trencar aquestes rutines i inèrcies pedagògiques i facilitar processos de creació en els equips docents dels centres escolars. Els continguts estaven clars, les presentacions llestes, i els objectius d’aprenentatge de cada dia també. No obstant això, com sol passar en el context de qualsevol aula, una cosa és la teoria i una altra la realitat.

Volem compartir en aquest post els nostres aprenentatges mes significatius del taller perquè els educadors entenguin millor les eines que proposa el “Design Thinking / Pensament de Disseny” i puguin aplicar millor la teoria en la seva pràctica diària a les aules.

Proposem 6 ingredients del DT que creem poden ajudar a millorar el disseny de solucions als reptes dels equips docents a l’actualitat:

Per a la Diversitat Docent, el Treball en EQUIP

El DT planteja un marc creatiu en equip. S’obre un procés de diferents durades en la qual els equips han de treballar de manera horitzontal i sense judicis. Tots els perfils tenen un espai en el procés, aportant diferents coneixements, competències i fins i tot actituds. Durant el procés s’ha de treballar per generar un espai de confiança, lliure de jerarquies.

Per a la Diversitat de l’alumnat, l’estudi de la persona

El DT és una metodologia d’innovació centrada en l’usuari. El plantejament central és entendre les necessitats profundes de cada “usuari” que viurà l’experiència de disseny que utilitzi la solució que generem. Durant el procés s’estudíen detingudament tots els arquetips de persones amb les quals treballem, s’elaboren entrevistes reals dels alumnes per a entendre els seus perfils i les seves circumstàncies. Les fases de recerca són molt acurades, lliures de prejudicis, i necessiten d’una mirada amb perspectiva antropològica.

Per a la Frustració creativa, la resolució del repte

El DT assumeix una frustració creativa dins de tot el procés. S’entén que tot procés de creació ha de tenir “alts i baixos”. La facilitació del procés ha d’assumir espais de bloqueig dels equips en els quals es qüestioni tant el procés, com l’equip, com el repte. Les dinàmiques han de crear moments d’inspiració per empènyer a la consecució d’idees. L’aspiració del projecte per resoldre el repte ha de ser el motor de l’equip. No es pot permetre el 100% de desmotivació, desconfiança, o cinisme. L’equip ha de generar un ambient en el qual sempre hi hagi algú que pugui aportar claredat i optimisme a la situació, fins i tot es poden plantejar rols dins de l’equip des del principi. Quan les idees comencen a agafar forma, la inquietud o la tensió de resoldre es dissipa i l’esperança i les ganes s’amplifiquen per rematar el procés creatiu en alguna cosa útil per a l’equip.

Per a la Motivació, l’Empatia

El DT té una base humanista molt forta, on en tot el procés l’empatia amb l’usuari i el reconeixement de l’equip han de contagiar i accelerar el procés creatiu. Com més t’acostes a l’enteniment de les persones per a les quals dissenyes, més et connectes amb les teves pròpies motivacions per donar-los servei i cobrir les seves necessitats. Assumim que formem part d’equips en els quals volem estar i on volem desenvolupar-nos com a persones i com a professionals. Assumim que amb aquest procés ens acostem a les persones amb les quals treballem i a les quals servim. I d’aquesta forma ens sentim partícips dels processos de disseny per solucionar i millorar realitats humanes produint sempre un satisfacció enorme.

Per a la Centralitat de l’alumne/a, el rol actiu del docent

La línia pedagògica de “l’alumnat és el protagonista del seu propi aprenentatge” obliga a replantejar el rol del professor. L’ús del DT en el disseny d’experiències docents posa al professorat en una posició de dissenyador d’experiències en la qual no té perquè assumir un rol central i pot deixar a “l’usuari” la llibertat d’aprendre només dins del marc pedagògic dissenyat per l’equip del claustre. Els processos són sempre únics i per tant impliquen una creativitat i una actitud fresca, emmarcant cada problemàtica diària en reptes de disseny per a tot l’equip.

Per superar la Planificació estàtica, l’Experiment

Tot procés de DT acaba en el testeig de les solucions generades. La idea del DT és crear processos continus de disseny que generin “experiments” reals que puguin validar les hipòtesis centrals dels reptes que assumeix l’equip. Trobar respostes reals en les persones amb les quals hem treballat en la recerca és fonamental per treure endavant solucions i poder implantar-les. En l’entorn educatiu, tenim la meravellosa sort que convivim amb el nostre “usuari” diàriament, els tenim molt a prop i els coneixem bé. Compartim el mateix ecosistema. És senzill plantejar circumstàncies/ experiències en les quals resolguem plantejaments de disseny. Cal forçar-se per generar-les diàriament, reflexionar diàriament i posar dates de lliurament per tancar les fases de test i passar de nou a una fase de recerca en la qual hagem de replantejat els reptes. El procés de disseny és cíclic i pot ser infinit, plantejar dates i rituals de tancament i obertura és fonamental per a la consecució d’objectius i la satisfacció de tots, de l’equip de disseny (equip docent) i dels usuaris (alumnat) perquè vegin que la seva incorporació en el procés de co-creació és útil i es porta a la pràctica amb agilitat.

Des de Teamlabs volem recalcar la importància que va tenir en el procés formatiu amb els professors, el facilitar un espai de diàleg perquè poguessin compartir les seves experiències, frustracions, i il·lusions a l’aula; la qual cosa ens reforça la necessitat identificada en l’àmbit educatiu de tenir espais compartits de diàleg. Moltes vegades vivim des de la solitud el pes de la docència, quan no obstant això el model educatiu pel qual apostem tant en TEAMLABS/com a la Xarxa de Jesuïtes, i molts altres actors, és pel treball col·laboratiu i en equip.

Les eines del Design Thinking ajuden a ser més creatius a l’aula, generar empatia, resoldre reptes, treballar en equip i orientar-los a l’acció. Els espais de diàleg i formació entre parells, com els que promovem des de Teamlabs, aconsegueixen transformar l’aula des de l’empoderament creatiu de l’alumnat al costat de la resta de la comunitat educativa, passant del “jo” al “nosaltres”.

Consulta pròximes dates del LAB/ Design Thinking 4 Educators.



			
MADRID LAB/
Plaza San Martín, 1
(Entrada por la calle Hileras, 18)
28013 Madrid
913 54 73 18 (Centraleta)
912 96 60 17 / 623 420 206 (Dpto. administració)
644 55 80 19 (LEINN admissions)
 
BARCELONA LAB/
Pallars, 73
08018 Barcelona
936 31 44 54 (Info general)
644 55 80 19 (LEINN admissions)
MÁLAGA LAB/
Beatas, 34.
29008 Málaga
654 738 349 (Info general)
678 928 567 (LEINN admissions)

info@teamlabs.es
LEINN/ 644 55 80 19
Diploma CLO & Màster LIT i Nous Rols/ 600 02 27 20
Horari/ De dilluns a divendres de 9 a 20h (Madrid i BCN) i de 9 a 19h (Màlaga).

Together:

Newsletter TL/

Que el que està per venir ens enxampi informats
Assabenta't de tot el que està passant en TeamLabs/ abans que ningú. Prometem no omplir-te la bústia de spam.

TEAMLABS, S.L. amb B86561099, l'informa que les seves dades seran tractades amb la finalitat de gestionar la potencial relació comercial entre les parts i atendre les consultes i remetre-li informació sobre els nostres productes o serveis. Pot exercir els seus drets d'accés, rectificació, supressió i portabilitat de les seves dades, de limitació i oposició al seu tractament, així com a no ser objecte de decisions basades únicament en el tractament automatitzat de les seves dades, o sol·licitar informació sobre el tractament en dpo@teamlabs.es o en la nostra Política de privacitat, aquí. Igualment podrà posar-se en contacte amb el nostre DPO en dpo@teamlabs.es.

Agenda/

Consulta el que s'està vivint ara mateix en la nostra COMUNITAT i descobreix el que està passant en els nostres Laboratoris d'Aprenentatge de Madrid, Barcelona i Màlaga.