TEAMLABS/ BCN: 1.400m2 per aprendre a aprendre & emprendre

Inauguració TEAMLABS PobleNou

Per Ainhoa Zamora (TEAMLABS/ ).

Quatre són els principis orientadors que lideren el dia a dia del que fem a Teamlabs. El dijous 18 d'octubre vam tenir l'oportunitat de compartir-los amb les més de 150 persones que es van acostar a la inauguració del nou laboratori que hem obert al barri del Poblenou a Barcelona. Com a speakers van acompanyar-nos 16 persones que, per a nosaltres, són referents en cadascun dels seus àmbits: innovació educativa i organitzacional, transformació digital, i emprenedoria. Gràcies a totes elles per compartir la tarda-nit amb nosaltres!

Amb aquestes 16 persones vam conformar quatre equips amb quatre hastag, estant cada equip alineat amb un dels principis orientadors de TL/. En primer lloc, vam escoltar els #Pioners, aquests que van creure que el principal motor d'aprenentatge que tenim les empreses del segle XXI és l'Equip. Vicente Atxa, Rector de Mondragon Unibertsitatea, primera Universitat que va portar des de Finlàndia (Team Academy) el model educatiu més d'acord amb el seu model cooperatiu i amb la realitat que buscaven les empreses de la seva Corporació, i que finalment es va convertir en el Grau Oficial de LEINN (Grau en Lideratge, Emprenedoria i Innovació); Javier Navas, primer Team Coach de LEINN a Barcelona, ens va recordar amb afecte com va ser d'intensa la seva experiència docent en aquest grau "under construction"; Alba Serrano, a punt de graduar-se en LEINN i membre de la primera generació que va arrencar a Barcelona; i finalment, en aquest equip de pioners vam voler comptar amb un representant de la tercera generació de LEINN Barcelona i que serà la primera a graduar-se després de complir els quatre anys amb nosaltres: Jorge Gude. Ell mateix va emfatitzar la transformació que ha viscut el projecte en els darrers 3 anys i com és de complex, però alhora bonic, el model d'aprenentatge que tenim a Teamlabs, basat en la llibertat de cadascú, al mateix temps que en la responsabilitat que això comporta en el procés d'aprenentatge.

[ÀLBUM DE FOTOS DE LA INAUGURACIÓ]

El segon dels equips que va passar pels micròfons va ser el dels #Innovadors, aquells que creuen fidelment que l'aprenentatge no succeeix a les aules perse, sinó fora d'aquestes. Aquest és el segon dels principis que tenim a TL/, i que es tradueix en una obsessió positiva per esborrar la frontera entre aquests dos mons, l'acadèmic i el professional, per crear-ne un d’híbrid que aglutini el millor de cada un d'ells. Des d'aquí, Alfons Cornella, tot un referent pel que fa a la Innovació organitzacional, ens va donar a triar entre la pastilla blava o la vermella (com dirien a la pel·lícula Matrix): "hi ha dues classes d'emprenedors, els que es mouen pels seus principis i els que no", estant d'acord que a l'ecosistema Teamlabs estem tots en el primer dels supòsits. Jokin Urraza, director d'innovació i transformació digital de la divisió Editorial del Grup Planeta va posar el focus en la capacitat que tenim per garantir-nos la ocupabilitat les noves generacions i, per tant, com l'entrenament de les noves competències, tal com fem a Teamlabs, és el camí per aconseguir-ho. Alaíde Sipahi, directora de gestió del canvi a Mango, així com coach a ESADE i a la UB, ens va donar el següent titular: "El 85% de les professions que hi haurà al 2030 no les coneixem a dia d'avui". És per això que el model d'entrenament de competències és el que hem de seguir, així com prendre'ns "la professió" que desenvolupem en cada moment com un programari que es carrega o descàrrega segons les necessitats. Finalment, Jose María Luzárraga, cofundador de la nostra xarxa internacional Mondragón Team Academy (MTA), va posar el seu focus en la competència de l'empatia com a element clau per tenir la capacitat de connectar amb el món que ens envolta, i per tant poder plantejar solucions als grans reptes que aquest té.

Al voltant de les vuit de la tarda, va arribar el temps dels #Doers, aquells que aprenen fent, i si no fan s'avorreixen. Si has estat a TL/ en algun moment sabràs que el principi essencial que tenim (i també el més radical) és el denominat "learning by doing" o "aprendre fent"; en aquesta casa, per molt que llegeixis o assisteixis al laboratori cada dia, si no ho apliques als teus projectes i ho fas amb el teu equip no aprens. Ibai Martínez, cofundador de TL/ ens va recordar que "res triga més a arribar com el que mai es comença", davant la qual cosa René Lönnhgren, aprenent i emprenedor empedernit, cofundador de Le Cool Group, ens va respondre amb encara més preguntes que la inicial, convidant-nos a pensar com seria el món si no féssim res i què estem fent per treballar per a la seva millora. Finalment, l'il·lustrador i creatiu Díaz-Faes ens va reptar a pensar en la creativitat com allò que és nou i que aporta valor, tot això sempre esquitxat de bon humor i diversió, ja que, com diem a TL/, #WorkHardPlayHard.

Què entenem a TL/ per humanisme radical? La millor resposta va venir de la mà de les quatre persones que van tancar aquest primer bloc de la inauguració, els anomenats #Humanistes. Amb això ens referim a tenir la capacitat d’apoderar a les persones, crear empreses conscients del seu impacte i treballant no només perquè el mateix no sigui negatiu, sinó treballant dia a dia per deixar aquest món millor de com el van trobar. Javi Creus, fundador d'Ideas For Change, va compartir amb nosaltres la necessitat de treballar per una societat on el focus estigui posat en la maximització dels aprenentatges, basant-nos en la capacitat d'aprendre a aprendre i aprendre a emprendre. M. Núria Miró, directora del Col·legi Montserrat de Barcelona, va centrar els seus tres minuts en el concepte del "hackeo de l'educació", veient com no és el mateix l'aprenentatge que l'ensenyament i recalcant això que sempre diem a Teamlabs que l'educació ja no succeeix a les aules, sinó fora d'aquestes. Félix Lozano, cofundador i actual CEO de Teamlabs, ens va fer un breu recorregut sobre el que significa generar alternatives en el món de l'educació i com ho estem fent des de Teamlabs i Mondragón Team Academy. Aquí vam poder veure la complexitat del que estem fent i com aconseguir que cap creença (interna o externa) suposi una limitació per a l'aprenentatge, ja que com bé sabem, ningú aprén de la mateixa manera, ergo no pot haver-hi una única manera d'aprendre. Finalment, l'Emma Vernhes, actual Leinner de tercer any a Barcelona, cofundadora de la Team Company Keywe, ens va compartir la necessitat de generar models educatius i d'aprenentatge que siguin capaços de compaginar la suficient llibertat de l'alumne per tal que ell/a desenvolupi la seva creativitat i autonomia, alhora que li doti de les competències i coneixements que la societat requereix de tots nosaltres.

Un cop finalitzat el partit dels quatre equips (no hi va haver guanyador ni perdedor, així som a TL/!) Vam estar interactuant amb els assistents, i amb ajuda dels Team Coach i els nostres LEINNers vam aprendre que és la TLT (Team Leaders Team) a LEINN o quins són els principals motors d'aprenentatge a TL/.

També vam tenir l'oportunitat de brindar amb un ric cava, escoltar bona música de la mà d'Álvaro Solache, i delectar-nos amb la intervenció artística de Díaz-Faes amb el nostre flamant mestre de taller Flan, que van realitzar en directe l'obra "Prototipa Bonic" amb la talladora làser.

I, per descomptat, conèixer més en detall els projectes de les set empreses "team companies" que componen la comunitat Teamlabs de Barcelona a l'actualitat (Keywe, Waybe, Blüm, Hue, Nix, Unik, Inner).

No podem acabar sense posar de manifest que, al finalitzar la nit, ens va inundar una sensació de gran agraïment a totes i cadascuna de les persones que van estar amb nosaltres, i les que no van poder estar però que han posat el seu granet de sorra perquè TL/ Barcelona estigui obrint avui el seu segon espai propi després de 5 anys a Barcelona, i primer d'aquesta envergadura.
 
Com diem a LEINN: això no va de tu o de mi, sinó de nosaltres com a equip. I en aquest cas, va de nosaltres com a ecosistema educatiu i emprenedor a la ciutat de Barcelona.

Seguim caminant i construint junts/es!

Articles relacionats: