Per Néstor Santana, director del Programa d’Incubació i Acceleració del Grau LEINN, a TeamLabs/
A TeamLabs sempre repetim que la millor manera d’aprendre és fent. Però, què significa realment quan parlem d’innovació i emprenedoria?
El COP (Corporate Process) al costat del SUP (Startup Process) conformen els dos pilars del Programa d’Acceleració en l’últim curs de la carrera de LEINN que desenvolupem a TeamLabs.
Avui m’agradaria inaugurar una sèrie d’articles on aniré desgranant els conceptes clau del programa. En aquest primer, vull posar el focus en el COP. Aquí col·laborem amb empreses de primer nivell per al plantejament de reptes estratègics, aquells que són clau per al seu futur, que no es poden abordar en la rutina del dia a dia i que requereixen una mirada totalment diferent.
Aquests reptes són assumits pels nostres LEINNers, que disposen de tres mesos per a donar-los resposta. Durant el procés compten amb la inspiració i l’acompanyament de mentors, referents de diferents sectors i espais de diàleg compartit que conformen un veritable cervell col·lectiu, on tots es donen suport mútuament i avancen junts en la cerca de solucions per a les organitzacions.
Aquest curs participen en el programa empreses com Visa, Danone, Grupo Anaya, Social Nest Foundation, TOUS Jewelry, Filmakers Monkeys, 21gramos, INMESA, SETGA i Fundación Pegaso.
Però… què és per a nosaltres un bon repte? Quins ingredients ha de tenir per a despertar una mirada crítica i audaç sobre les realitats de les organitzacions? Per descomptat, no parlem de petits ajustos ni de millores incrementals… i ara entendreu per què.Són desafiaments on la disrupció és benvinguda, més ben dit, necessària. On la tecnologia, la creativitat i la recerca es combinen per a donar forma a propostes de valor que van més enllà del ROI immediat. Res està escrit en pedra, si no que es redefineix sobre la marxa segons l’evidència, els aprenentatges i l’empatia. Parlem d’obrir noves portes, explorar futurs possibles i atrevir-nos a imaginar solucions que encara no existeixen.
Com deia Peter Drucker, “la millor manera de predir el futur és crear-lo”. Aquesta és la mentalitat que tractem de conrear dins de cadascun dels nostres LEINNERS. Que no es limitin a reaccionar, sinó, que s’atreveixin a dissenyar el futur de les organitzacions.
Parlem de Business as unusual: no l’urgent, sinó el que obre noves oportunitats. On innovem cap a fora o cap a dins: des de nous mercats fins a dinàmiques organitzacionals i on, per descomptat, tot el procés està obert a evidències: un procés flexible, llest per a redefinir-se segons els aprenentatges. Per a finalment la creativitat actuï com a catalitzador: convertint l’exploració en propostes de valor amb impacte real, capaços de replantejar-nos com serà el futur.
Els reptes que abordem reflecteixen algunes de les grans preguntes del nostre temps: com crear nous productes i serveis phygital que combinen el físic i el digital; com repensar la participació ciutadana, especialment dels i les joves en un context de creixent individualisme; com aprofitar la sinergia humà-màquina per a l’automatització i escalabilitat dels negocis; com dissenyar solucions de tecnologia i inclusió que obrin portes a col·lectius tradicionalment exclosos; com incorporar la sostenibilitat i la circularitat en l’ADN de les empreses, més enllà del merament regulador; i com imaginar nous models que defineixin el futur dels diners, acostant-lo als qui avui encara no tenen accés al sistema financer.
En definitiva, el COP no va de resoldre un repte puntual. Va de conrear una mentalitat. Una manera de treballar que s’atreveix a preguntar, a escoltar, a prototipar, a fallar i a tornar a intentar. I en aquest procés, tant les empreses com els LEINNers descobreixen una cosa essencial: que la innovació no és un destí, sinó un camí compartit.
Recordeu: la incertesa no frena, dispara el futur… Quin tipus de repte penseu que marcarà més a les organitzacions en els pròxims anys?
Ens veiem en el següent article!









